NÄINKÖ ON?
Aforistikon seurassa lempeän lopun äärellä
”Älä opeta surevaa, jokainen osaa omansa.”
Rupesin
miettimään varhaisia surun kokemuksiani. Kuolema raapaisi lähipiiriäni
ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun olin tullut muistavaiseen ikään, kun
isänpuoleinen vaarini kuoli joulukuussa 1976. Äidinpuolen mummu oli lähtenyt jo
tammikuussa 1967, mutta siitä ajasta minulla ei ole muistissani muuta kuin
kerrottua.
Joulukuussa
1976 olisin kaivannut opastusta. En saanut suremisen syrjästä kiinni, vaikka
olin jotenkin ymmärtänyt, että lähisukulaisen kuoleman sureminen on oikein ja
asiallista. Olin 13-vuotias ja tältäkin osin kesken. Ojennusta kyllä sain rokin
huudattamisesta surutalossa. Jotakin sekin kai opetti, ehkä.
Heikki Vesterinen: Lempeä loppu. Aforsmeja (Sanarengas 2020).
Mutta
olisivatko vanhempani voineet opettaa minua suremaan? Nähdäkseni viime kädessä
eivät. Jo siitä syystä, että sureminen ei ole mikään suorite. Surua ei myöskään
voi ratkaista, vaikka aika usein sitä kai yritetään. Viimeistään siinä vaiheessa,
kun löytyy joku selittämään, millaisissa vaiheissa suru kulkee tai kauanko se
kestää. Lääkettäkin voidaan tarjota.
"Lempeä loppu on tuore muutenkin kuin
äskettäisen ilmestymisensä takia."
Suremista
ei voi opettaa toiselle, mutta tilaa toisen suremiselle voi tehdä ja se on eri
asia. Varttuvan ihmisen kohdalla kysymys on kai myös aikuisen mallina olemisesta Siinä ei kukaan ole
oppimestarina, ihmisenä sen sijaan. Tilan tekemistä 13-vuotiaan ajatuksille kai
minäkin olisin aikoinaan tarvinnut. Sanoja siihen, että ei tarvitse eikä edes voi tuntua
muulta kuin miltä itsestä tuntuu ja että ihminen saa itkeä riippumatta
kromosomeistaan. Ja että itkemättäkin saa olla. Black Sabbath tai Thin Lizzy
saattoivat hyvinkin kanavoida oleellista yhden tamperelaiskoltiaisen
suremisesta loppuvuonna 1976.
Sureminen kuuluu samaan sarjaan kuin elämän
tarkoitus siinä, että toista on sen kohdalla paha opettaa. Ääneen voi ajatella
ja olla ihmisiksi, ei sen enempää. Vesterisen aforismit ovat samaa sukua sikäli,
että niitä ei voi oikein avata toiselle valmiiksi. Niin ne näyttävät vähän kuin oheinen kirjan kannesta otettu kuva, joka ei näytä aivan siltä kuin sen pitäisi, sillä se on lukijan jäljiltä hänen jättämässään asennossa. Suosittelen teoksen
hankkimista omiin käsiin, sen silmäämistä omin silmin ja lukemista omalla päällä. Se maksaa vaivan, sillä Lempeä loppu on tuore muutenkin kuin
äskettäisen ilmestymisensä takia.
Ja kun
Heikki Vesterinen kirjoittaa: ”Minä olen
se tulevaisuus, jonka puolesta taistelin”, olen sanojen kanssa jälleen kovan edessä. Näinkö on?
Kommentit
Lähetä kommentti