Siirry pääsisältöön

 

NÄINKÖ ON?

Aforistikon seurassa lempeän lopun äärellä

 

”Älä opeta surevaa, jokainen osaa omansa.”

 Tamperelaisen palkitun aforistikon Heikki Vesterisen tuore kokoelma Lempeä loppu (Sanarengas) panee monessa kohdin lukijansa kovan eteen. Näinkö  on? Esimerkiksi käy yllä siteerattu.

Rupesin miettimään varhaisia surun kokemuksiani. Kuolema raapaisi lähipiiriäni ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun olin tullut muistavaiseen ikään, kun isänpuoleinen vaarini kuoli joulukuussa 1976. Äidinpuolen mummu oli lähtenyt jo tammikuussa 1967, mutta siitä ajasta minulla ei ole muistissani muuta kuin kerrottua.

Joulukuussa 1976 olisin kaivannut opastusta. En saanut suremisen syrjästä kiinni, vaikka olin jotenkin ymmärtänyt, että lähisukulaisen kuoleman sureminen on oikein ja asiallista. Olin 13-vuotias ja tältäkin osin kesken. Ojennusta kyllä sain rokin huudattamisesta surutalossa. Jotakin sekin kai opetti, ehkä.


Heikki Vesterinen: Lempeä loppu. Aforsmeja (Sanarengas 2020).


Mutta olisivatko vanhempani voineet opettaa minua suremaan? Nähdäkseni viime kädessä eivät. Jo siitä syystä, että sureminen ei ole mikään suorite. Surua ei myöskään voi ratkaista, vaikka aika usein sitä kai yritetään. Viimeistään siinä vaiheessa, kun löytyy joku selittämään, millaisissa vaiheissa suru kulkee tai kauanko se kestää. Lääkettäkin voidaan tarjota.


"Lempeä loppu on tuore muutenkin kuin 

äskettäisen ilmestymisensä takia."


Suremista ei voi opettaa toiselle, mutta tilaa toisen suremiselle voi tehdä ja se on eri asia. Varttuvan ihmisen kohdalla kysymys on kai myös aikuisen mallina olemisesta Siinä ei kukaan ole oppimestarina, ihmisenä sen sijaan. Tilan tekemistä 13-vuotiaan ajatuksille kai minäkin olisin aikoinaan tarvinnut. Sanoja siihen, että ei tarvitse eikä edes voi tuntua muulta kuin miltä itsestä tuntuu ja että ihminen saa itkeä riippumatta kromosomeistaan. Ja että itkemättäkin saa olla. Black Sabbath tai Thin Lizzy saattoivat hyvinkin kanavoida oleellista yhden tamperelaiskoltiaisen suremisesta loppuvuonna 1976.

 Sureminen kuuluu samaan sarjaan kuin elämän tarkoitus siinä, että toista on sen kohdalla paha opettaa. Ääneen voi ajatella ja olla ihmisiksi, ei sen enempää. Vesterisen aforismit ovat samaa sukua sikäli, että niitä ei voi oikein avata toiselle valmiiksi. Niin ne näyttävät vähän kuin oheinen kirjan kannesta otettu kuva, joka ei näytä aivan siltä kuin sen pitäisi, sillä se on lukijan jäljiltä hänen jättämässään asennossa.  Suosittelen teoksen hankkimista omiin käsiin, sen silmäämistä omin silmin ja lukemista omalla päällä. Se maksaa vaivan, sillä Lempeä loppu on tuore muutenkin kuin äskettäisen ilmestymisensä takia.

Ja kun Heikki Vesterinen kirjoittaa: ”Minä olen se tulevaisuus, jonka puolesta taistelin”,  olen sanojen kanssa  jälleen kovan edessä. Näinkö on?

 


 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

  PAAPAN JOULUSAARNA Sairaalapapin iltakirjasta   Istun sairaalan sisääntuloaulassa, kello löi jo viisi. Ilta-ajan seesteisyys on laskeutunut, poliklinikat sulkeneet jo tältä päivältä. Seinustalla istuu mies ja lukee William Goldingin romaania Kärpästen herra . Häiritsen hänen rauhaansa ja pysähdyn juttelemaan. Keskustelemme kirjoista ja niiden lukemisesta. Ajatusten ketju etenee niin, että suosittelen hänelle Reetta Huttusen novellikokelmaa Katsastusasema . Kerron lukeneeni sen Haapamäen radalla. ”Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat.” Taksikuski kävelee aulan halki hissille ja huikkaa tervehdyksen. Toivotamme hyvät joulut, olemme olleet samassa koulun kuusijuhlassa jo 1970-luvun alussa Tampere Southern Comfortissa. Nyt täällä, omilla töillämme. Ihmiset tulevat ja menevät. Siinä välissä he ovat. Kuusi Kahvion kulmalla kuusi kynttilöineen käy. Niitä on joka osastolla lisää. Joulun lapsi syntyy ja työ tulee täytetyksi. ”Ja kaiken tämän kipujen mies ja sairaude
  TULEE HEINÄKUU Viisi sitaattia matkapäiväkirjasta   ”Ajan Vilppulan asemalle. Peruutan auton parkkiin asema-aukion reunaan. Laiturilla on autiota. Suomi on vaipumassa lomaan., mutta väkeä on yllättävän paljon lähdössä jonnekin. Kaalimato tulee ajoissa niin kuin se useimpina aamuina tulee. Pötikkä   pysähtyy asemalle kello 6.38. Nousen kyytiin.” Vuonna 2019 viikonpäivät sattuivat samoille kohdille kuin tänä vuonna. Olin kesäkuun viimeisenä lauantaina Vanhan kirjallisuuden päivillä Sastamalassa niin kuin tänäkin vuonna. Muistan olleeni siellä jotenkin hukassa ja yksin ihmisten keskellä: ajatukseni olivat muualla. Lähdin hyvissä ajoin iltapäivällä Sylvaan koululta kaupungille ja kävelin sieltä pikkuhiljaa asemalle. Juna vei minut Tampereen kautta kotiin. Maanantaina alkoi heinäkuu. Oli 1.7.2019. Päivämäärä on yksi kilometritolppa elämäni matkalla. Tuona päivänä palasin yhdeksän kuukauden toipilasajan jälkeen palkkatöihini sairaalapastoriksi Tampereen Hatanpäälle. Se oli silloin jä
  K ESÄN KLIKKIOTSIKKO ”Pappi konttasi R-kioskin lattialla”   Jossain kohdin työuraa ihmisen halu uudistua pakkaa vähetä. Se ei kuitenkaan poista tarvetta työvaatteiden ajoittaiselle uusimiselle. Ei silloinkaan, kun kehon mitat eivät ole entisestään kasvaneet. Minäkin totesin kesällä 2024, että pitää ostaa pari papin virkapaitaa. Jostain mieleen luikerteli sekin ajatus, että ei näitä enää kovin montaa tarvitse hankkia… Vielä ei kuitenkaan kannata laskea päiviä: suunnitelmani on jäädä eläkkeelle vuonna 2028. Saa nähdä, miten suunnitelman käy. Suuntasin joka tapauksessa verkkokauppaan ja sujautin kaksi lyhythihaista virkapaitaa ostoskoriini ja suuntasin kassalle. Sellaiset lyhythihaiset maksavat viiden ja kuudenkympin välillä kappale. Työnantaja ei papin virkavaatteita kustanna, vaikka käytännössä edellyttää niiden käyttämistä.  ”Sieltä paidat olisivat vaivattomasti noudettavissa töistä palatessani.” Ostosmatkani sujui juohevasti, eikä aikaakaan ja lähetys oli matkalla kohti Vilp