PULPETTIVARAS HARJOITTAA
JOUKKO-OPPIA
JA MUUTA ENSIASKELSÄPINÄÄ
Kansakoulumuistoja, osa 1
Mieleni käy hitusen nostalgiseksi, kun teen
havainnon, että näiden rivien kirjoittamisen aikaan syyskesällä 2020 on kulunut
viisikymmentä vuotta siitä, kun aloitin kansakoulun. Siis puoli vuosisataa.
Nostalgisuus on tässä kohdin huomattavasti tervetulleempi tunnetila kuin kauhu
tai epätoivo. Aika iso osa elämästä on ohimennen luiskahtanut jonnekin, mutta
niinhän elämän kanssa käy. Ei se ole niin iso juttu.
Minun Kansakouluni on Koiviston koulu – Känsälä niin
kuin sen jossain kohdin ristimme – Tampereen Koikkarissa. Tosiasiassa en
kuitenkaan aloittanut tassutteluani oppivelvoitetiellä siellä, vaan olin
ensimmäisen lukukauden oppilaana Irjalan viipalekoulussa, joka oli häthätää
väsätty parin luokkahuoneen parakki, jolla helpotettiin tuohon aikaan Takahuhdin
koulun ylipursumista. Käydään siis siellä. Myöhemmissä muisteluissa päästään
kyllä Koikkariin useitakin kertoja.
”Piirtelin mitä piirtelin,
silloinkin. Kyllä minut kouluun kuitenkin päästettiin karvan verran alle
seitsenvuotiaana.”
Olin ollut jo edellisvuoden koulun kyljessä
puolipäivähoidossa ja sen yhteydessä esikoulussa. Olin havainnut ollessamme
edellisenä pitkäperjantaina vieraisilla Pohjanmaan paappalassa osaavani lukea,
joten maailma oli siltäkin osin avartumaan päin. Boogieteorian alkeet piti sittemmin
tietenkin opetella eli koulun aljettua piti palata tavailemiseen. Muistan myös
käyneeni jossain soveltuvuustestissä, minkä jälkeen aikuiset sitten kovasti
aprikoivat ylitseni, pitäisikö minun kouluun menemistäni lykätä seuraavaan
vuoteen. Muistan, että jotain siinä testissä piti piirrellä, vetää viiva kahden
viivan väliin tai jotakin sellaista kypsyyttä paljastavaa menoa se oli. Kukaan
ei kyllä sanonut minulle, että tehtäviin olisi pitänyt suhtautua jotenkin
tosissaan. Piirtelin mitä piirtelin, silloinkin. Kyllä minut kouluun kuitenkin
päästettiin karvan verran alle seitsenvuotiaana.
Tuohon aikaan ikäluokat olivat suurempia kuin
nykyisin ja luokat 32-oppilaisia. Paitsi, että meidän luokalla koulukkaita oli
33. Tuona syksynä isäni teki Rymy-Eetun raivolla meidän perheelle taloa
Korkinmäkeen. Kouluun oli alun perin ilmoitettu, että muutamme lokakuussa. Isä
totesi kuitenkin jossain vaiheessa, että ei millään jaksa tingata pytinkiä
siihen mennesä asuttavaksi, kun piti hoitaa oma päivätyö Tampereen tyttölyseossakin.
Vanhempani päättivätkin, että muutamme koulun joululoman aikana. Luokkaan oli
otettu yksi oppilas enemmän sen tiedon perusteella, että yksi sälli hilppasee
lokakuussa muualle. Tämä asiantila loi joitakin muistiraapaisuja päähäni.
”En muista tuosta
ensimmäisestä syksystä ja sen koulumeiningistä paljoakaan. Mihinkään
syysjumalanpalvelukseen en muista joutuneeni osallistumaan eli ilmeisesti
uskonnonvapauttani ei tässä kohdin poljeksittu.”
Minulla on mielikuva, että opettaja, jonka nimen olen armollisesti unohtanut, kysyi tuon tuosta, että koska te muutatte. Voi olla, että hän tiedusteli asiaa kerran, mutta seitsemän vanhan pää taltioi sen sillä tavalla, että asiaa tivattiin alituisesti. Niin tai näin, mutta sinne se on syöpynyt muistojeni bulevardeille siten, että pystyn palauttamaan mieleeni sen jotensakin haljun tunteen, mikä pojankoltiaiseen syntyi. Ymmärsin olevani jollain lailla persona non grata. Kokemukseeni liittyy se, että ilmeisesti naapuriluokasta oli haettu yksi pulpetti meidän puolelle, jotta kaikille riitti pöytä ja jakkara. Niinpä minua huudeltiin koulun pihalla pulpettivarkaaksi. Miten meidän perheen muuttoaikataulu ja se, että pulpetti oli haettu, jotta viimeinenkin ekaluokkalainen eli nimenomaan minä sai alleen pallin, oli yleisessä tiedossa koulun pihamaalla, sitä en tiedä.
En
muista tuosta ensimmäisestä syksystä ja sen koulumeiningistä paljoakaan.
Mihinkään syysjumalanpalvelukseen en muista joutuneeni osallistumaan eli
ilmeisesti uskonnonvapauttani ei tässä kohdin poljeksittu. Virrenveisuunkin liitän vasta muistoihin
Koikkarista - mustakantisen virsikirjan ja pontevasti harmonia tallovan
opettajan. Luokan ovenpielessä oli jokin taulukko, johon opettaja pani lasten nimien perään tähtiä
ilmeisesti jostain hyvästä olemisesta. Varmaan piti osata olla hiljaa. Tähtisade ei ryöpynnyt
minun laariini, mutta muistaakseni sain yhden säälistä ennen joulua. Sen sijaan
aloittelin jo Irjalassa sittemmin kunnaikkaisiin mittoihin parin vuoden aikana
kehkeytyvän jälki-istunnan. Sen muistan, että meidän luokalla oli kaksi Aria ja yhden pojan
sukunimeä epäilen Rapolaksi. Arien kanssa oleksittiin kimpassa jonkin verran koulun
ulkopuolellakin. Olin jo pienenä vähän introvertti niin kuin isonakin, eikä minulla
ollut kauheasti kavereita ennen kouluaikaa, mutta en muista kuitenkaan
kokeneeni sen kummempaa yksinäisyyttä. Pysyviä suhteita ei tuosta ensivaiheesta
kuitenkaan jäänyt. Koulukaverini Ispe ja Heimo tulivat
kanssani samoille pihoille vasta Koikkariin siirtymiseni jälkeen. Molemmat ovat
tätä nykyä työtovereitani Tampereen seurakuntayhtymässä, Heimo lähin kollegani
sairaalasielunhoidossa. Ispe on ollut kohta viisikymmentä vuotta lähimpiä ystäviäni ja on muun muassa nuoremman tyttäreni
kummisetä. Juha,
myöhempi on kolmas
noilta ajoilta, johon yhteys on pysynyt. Jonkun kanssa tavataan somessa. Samoin Koikkarin vuosilta on
tuttavuuteni Tampereen
seudulla taksia ajavaan Pertsaan, hänkin kansakoulun
luokkakaverini, jonka kanssa näemme nykyäänkin aika ajoin töittemme yhteyksissä.
Elokuun lopulla tupsahdin myös Koikkarin Ekassa parin vuoden tauon perästä
vastakkain Tapin kanssa - hän on
alkujaan Nirvan poikia ja yhdeksän vuotta hänenkin kanssaan tahkosimme samoissa
luokkahuoneissa. Näkemisemme venähti kymmeniksi minuuteiksi ja oli eittämättä menneen
kesän parhaita aikoja.
”Syyslukukausi meni ja sen
päättymisen myötä pulpettivaras katosi Tampere Southern Comfortiin. Pulpetti
palautettiin varmaankin sinne, minne se kuului ja kaikilla oli hyvä mieli.”
Mutta Irjalan viipalekoulussa me keltanokat
tavailimme aapiskirjaa, väsäsimme jotain rättikässyhommaa, poikien keskinäinen
ranking määräytyi sen mukaan, kuka voittaa kenetkin tappelussa – ja sitten oli
sitä kuuluisaa joukko-oppia.
Leikkaus, unioni, alkiot ja niin edelleen.
Joukko-oppi oli varmaan jollain tavalla järkevää ja hyödyllistä. Parhaiten
muistan siitä kuitenkin tilanteen, joka oli omiaan vahvistamaan ajatustani,
että tämä koulu ei ole ihan minun juttuni. Sellaisia aatoksia
ajelehti jo tuolloin ajatusteni Tonavassa. Tapahtui näin: Saimme opettajalta
tehtäväksi piirtää joukon, jossa on yksi (1) alkio. Piirsin. Laadin joukon,
jonka ainoana alkiona oli numero kaksi (2). Se homma hirtti kiinni siihen, että
numeroa kaksi ei ollut vielä opetettu. Että eläköön vapaana kukkivaa luovuutta jalostava Systeemi. Mutta
onpahan jotain mitä muistella 57-vuotiaana. Ja kaiken uhallakin piirrän tähän
joukon, jossa on alkiona kakkonen.
Syyslukukausi meni ja sen päättymisen myötä pulpettivaras katosi Tampere Southern Comfortiin. Pulpetti palautettiin varmaankin sinne, minne se kuului ja kaikilla oli hyvä mieli. Muutimme omaan taloon uudenvuodenaattona 1970. Tammikuun alkupäivinä oli edessä asettuminen huomattavasti vanhaa koulua suurempaan Känsälään, jonne piti osata kulkea kaupungin linja-autolla, jossa jo pysäytysnapit olivat sen verran korkealla, että niihin ylettyminen teki tiukkaa. Ja tuli päivävuoro, koulua saattoi olla puolesta päivästä iltapäiväneljään. Mutta kaikesta selvisin, kun pääsin alkuun. Kun Ispe kävi katsomassa minua syksyllä 2018 ollessani toipumassa aivoverenvuodostani Tammenlehväkeskuksessa ja istuimme aulakahviossa sumpilla, hän totesi: ”Kun oltiin ekalla, mä opin kahdessa viikossa, että missä sä oot, siellä talo voi kaatua. Ja kyllä se sama veto on edelleen päällä.” Sanat rohkaisivat silloin, ja saattoivat olla tottakin.
Mutta siitä joskus, toisessa kuussa. Kun tarina ehtii Känsälään.
Kommentit
Lähetä kommentti