RUNOILIJAN TUNNUSTUKSIA
Jäminkipohjan
maksiimi
osoittaa elämän tarkoituksen
"Jäminkipohja
on kylä Ruoveden kunnassa, Pirkanmaalla. Tämän kirjan Jäminkipohja muistuttaa
sitä monessa, mutta lopulta se on runon puhujan päässä oleva valtakunta, jossa
hän on menneisyyden ja nykyisyyden kanssa painiessaan omalla maallaan." Sanat
ovat uusimman runokokoelmani takakannesta. Luonnehdin Facebook-päivityksessäni
aikaansaannostani näin: ” Jäminkipohjan maksiimi on
sekoitus, jossa on vähän vanhaa ja paljon uutta. Ja siihen, sateen huuhtelemaan
ja auringon kirkastamaan kallionsyrjään on kirjoitettu haalein kirjaimin, mutta
erottuvasti maksiimi, joka kertoo, mihin elämä on tarkoitettu. Ei sen vähempää.”
Jäminkipohjan maksiimi on itselleni tähän asti
kirjoittamistani kirjoista juuri nyt tärkein. Mutta se ei ole sitä siksi, että
se tulee osoittaneeksi elämän tarkoituksen. Syy on sen syntyhistoriassa ja
viimeisessä parissa vuodessa.
Kevään 2020 koronaelämä tappoi minusta kaiken luovuuden. Pistin vappuna myös tämän blogin hyllylle, jossa se sai olla kolme kuukautta. Jossain kohdin toukokuuta sain kuitenkin kirjoitettua jokusen rivin. Päässäni syntyi ajatus koota yhteen jotakin juhlistamaan sitä, että ensimmäisen kirjani Taivas on harmaa Cadillac ilmestynmisestä tilee loppuvuodesta kaksikymmentä vuotta. Ajattelin koota yhteen tekstejä siitä ja vuonna 2015 julkaistusta runonipusta Jäminkipohja Sundae, joka ei ole ihan niin Jäminkipohja-kirja kuin nimestä voisi päätellä. Syntyi kuitenkin muuta – Jäminkipohjan maksiimi. Se pitää sisällään 44 uutta tekstiä, jotka on kehystetty joukolla Cadillacin ja Sundaen tekstejä, onpa joukossa pari muuallakin ilmestynyttä pätkää. Suurin osa kirjasta on kuitenkin ihkauutta.
Mutta tämäkään ei vielä tee kirjasta edes
itselleni erityisen tärkeää. Kehityskulku oli pitkä, mutta se kiteytyi
heinäkuiseen välähdykseen.
Viimeinen vajaat kaksi vuotta ovat olleet minulle
suopotkupallon pelaamista. Päädyin syyskuussa 2018 sairaalaan aivoverenvuodon
takia. Olin onnekas niin kuin jokainen aivoverenvuodon jälkeen itsensä
sairaalasta löytävä on. Selvisin tapahtuneesta loppujen lopuksi vähäisillä
fyysisillä vaurioilla – en menettänyt sen paremmin puhekykyä kuin
mahdollisuutta liikkua normaalisti. Autoakin sain ajaa kolmen kuukauden
tauon jälkeen. Henkisesti tapahtunut löi kuitenkin lujaa, se on sittemmin taklannut monta
kertaa takaapäin ja tullut sukille kunnioittamatta mitään käytöstapoja. Työstin
tapahtunutta kirjoittamalla runokokoelman Vain
tuuli tyyntyy yöksi ja proosateoksen Vanha
55. Jatkoin kokoelmalla Ennen kesää
kadotus (ei-noir). Viimeistään sen piti olla jotain aivan muuta. Ei se
ollut. Kirjasta tuli ehkä alakuloisin, mitä olen saanut aikaan. Sitten tuli Jäminkipohjan maksiimin aika.
Kirjailija JP
Koskinen pohdiskeli hiljattain
Twitterissä usein mainittua kirjoittamisen vaikeutta toteamalla, että mikä
tahansa homma on vaikeaa, jos ei tiedä, mitä on tekemässä. Pääsin kiinni tämän
ajatuksen kääntöpuoleen: kirjoittaminen sujuu, kun tietää, mitä on tekemässä. Jäminkipohjan maksiimi selvästi odotti
sisälläni.
Ja niin tuli päivä, että raidat oli soitettu
sisään ja jäljellä oli istuskelu tiskin ääressä säätelemässä sävyjä. Ja yhtäkkiä
en voinut kuin nauraa. Nauroin pitkään ja annnoin ilon kylvettää itseni. Ei
siinä mitään, että elämän tarkoitus oli sanoitettuna edessäni, mutta tajusin,
että ehkä ensimmäisen kerran lähes kahteen vuoteen nauroin tai edes hymyilin
pintaani syvemmältä. Ja että olin luonut kokonaisuuden, jossa ei viitata
sanallakaan syksyyn 2018 tai peilata sen kokemuksia. Olin kirjoittnut jotakin aivan muuta. Onnistunut
yrittämättä.
Suopotkupallon pelaaminen on tällä hetkellä
takana. Tiedän, että syyskuussa tulee pari vaikeaa päivää. Vuosipäivät ovat
aina hankalia. Mutta ottaessani käyttöön uuden muistikirjan raapustin sen
ensimmäiselle sivulle sitaatin syksyllä 2019 kirjoittamastani runosta: ”Mutta elämä ei kanna. On käveltävä Kansas
Cityyn.” Että muistan. Sitaatti viittaa tietysti Brenda Leen ihanasti
keinuvaan tulkintaan klassikkosävelmästä
Kansas City.
"Lastuja voi vuoleskella, mutta nuotio on jokaisen sytytettävä lopulta itse."
Jäminkipohjasta runojen kirjoittamiseni
tietyllä tavalla alkoi. Keräilin ensipalkinnon Hämeen heimoliiton
kirjoituskilpailusta syksyllä 1997 runosarjalla Annan anteeksi pojalle, jossa kirjoitin perunan ja vaarin maasta. Nyt olen käynyt Jäminkipohjassa ehkä viimeisen
kerran. Tämän päivän Jäminkipohja on entistä enemmän itse luomani, vaikka muistuttaa
monessa kartoista löytyvää ruovesiläistä kylää. Kyse on ehkä jollain tavalla
samasta kuin tämän jutun kuvissa, jotka on otettu Jäminkipohjassa, mutta ovat
muokkaantuneet hyppysissäni ja tietokoneellani lopulta toisen maan kuviksi. Ekologinen
lokeroni maantieteellisessä Jäminkipohjassa on paljolti hävinnyt, vaikka
edelleen omistan siellä jotain. Mutta oma valtakuntani minulla on edelleen, nyt
ja jatkossa.
Olen viihdyttänyt lähimpiäni vuosien mittaan montakin
kertaa uhkaamalla (tai lupaamalla) lopettaa kirjoittamisen. Joka kerta olen
jatkanut. Kun nyt aprikoin asiaa, olen ehkä hitusen enemmän tosissani kuin
aikaisemmin. Varmasti tulen kirjoittamaan jotakin, mutta runoilijana saatan
jopa vaieta tämän kokoelman myötä. Juuri nyt tuntuu, että kaikki tarpeellinen
on kirjoitettu.
Ja jos odotit, niin petyt – en kerro elämän
tarkoitusta. On asioita, joita ei voi opettaa toiselle. Lastuja voi
vuoleskella, mutta nuotio on jokaisen sytytettävä lopulta itse.
Jäminkipohjan
maksiimi. Kollaasi. BoD 2020.
Kommentit
Lähetä kommentti